onsdag 9 september 2009

Sommaren vill jag hålla kvar,jag är inte mättad på sol och värme,bli det något mer eller är det hösten som gäller nu. En del börjar redan att tänka på Jul. Jag hade ju hoppas på att kunna sitta här med tända ljus i mörkret utan att frysa eller att bli blöt,vart tog de kvällarna vägen?Det kanske var när jag arbetade sent,typiskt.
Jag hade murgröna från förra året här,de hade blivet stora och klättrat långt upp,när vårsolen kom så dog de.Jag har gjort ett nytt försök med en härdigare sort,skall även försöka att komma ihåg att skydda växterna med säckväv mot vårsolen.Tanken är att murgrönan skall täcka hela pergolan. Det är fem sådana här smidespelare med en murgröna vid varje,vi får väl se om jag lyckas med att få det som jag har tänkt mig.
Ljung är så vacker men jag har svårt för att ta in den,just det jag är skrockfull, det sägs ju att den betyder olycka om man tar in den.Det kan tyckas fånigt att tro på sådant men jag vill inte utmana ödet.
Denna sten är som ett jätteägg,när min ena son var liten kom han och sa mamma jag har hittad en jätte fin sten,det var denna härliga sten som har fått följa mig.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, det var mycket fint att titta på här, tycker om de där ansikterna och fräckt med de gröna ögonen, hoppas du lyckas med murgrönan, jag tog ett skott från en vägg när vi var i Danmark och den har jag haft i flera år men den växer i skyddat läge.
Hoppas vi får en fin solig helg, sommaren gick så fort förbi och julen vill vi inte tänka på än:)
Må gott!
Agneta

savannah sa...

Hallo! Thanks for Your komments, but I dont speak norweg, but I,m verry happy of Your komments...Your blog ist very pretty and wonderfull clear :)

Roses & Angels sa...

Hej! Japp nu är du på plats igen hihi! Ja man kan fynda mycket fint och man känner sig så glad när man hittar nåt fint. Fina bilder du bjuder på. Hoppas din dag blir underbar! Ha det gott vi hörs kram

STENLYCKA sa...

Oj vad många vackra inlägg jag har missat hos dig, jag tappade bort dig, så nu hamnar du i mina favoriter vill inte missa dig igen.
Vilket vackert uterum, hoppas du har hittat en perenn murgröna, det finns lite olika sorter med stora och små blad.Jag tar heller aldrig in ljung men så dekorativt det var på bordet.Det syns att du kan det där med att skapa vackert omkring dig.
Ha en bra höstdag.Nu skall jag ta min dagliga morgonpromenad i det vackra solskenet. Vi är ett gäng grannar som varje vardagsmorgon går en promenad på en halv timma innan jobb och övriga aktiviteter. Vi började för två år, vi går i alla väder regn och snöstorm.Det är både herrar och damer, äldre och yngre, vi har jätte trevligt man får röra på sig och så är det bra för grannsämjan.
Kram

Livet på Berget sa...

Vilka härligt stämningsfulla bilder, har tittat och tittat nu länge. Skulle liksom vilja hoppa in i bilderna. Jag älskar sten, det är ett mycket vackert och levande material. Har en stenbacke här hemma, tar hem stenar så fort jag hittar någon speciell och lägger dit. Sedan har naturen själv ordnat med växterna, det blir vackrast så...

Bibban sa...

Så fint, nej jag är åxå skrockfull och tar inte in ljung. Vilken härlig sten:)
Kram

KATE ♥ sa...

Hallo.
Takk for hilsen, jatakk min kjære og meg har det veldig bra.
Håper det samme hos dere. Dere har kanskje flyttet inn i det nye huset nå?
Klem

Home No.1 sa...

hej!

Tack för titten hos mig!
Vackert med ansiktena i pergolan!
Och stenen var ju underbar...
kram Annica.